Yamaha SR400

SR400 är en av Yamahas mest kända och populära motorcykelmodeller. Det är en motorcykel för stadsbor och körs av miljontals stolta ägare världen över. Med drygt 35 år på marknaden har Yamaha SR400 blivit en ikon.

Det började med en fanfar

Redan från start blev både SR400 och SR500 den europeiska motorcykelägarens favorit. Det finns klubbar i flera länder som startats av och för entusiasterna. Du som läser det här kanske hade förmånen att köra SR400 på 70-talet och kommer kanske ihåg att varje ny Yamaha SR-modell lanserades med en fanfar.

De distinkta ljuden från den luftkylda encylindriga motorn ledde till att SR400 fick smeknamnet ”thumper”. Trots att den första modellen kom 1978, är design, stil och funktioner i stort sett oförändrade. Däremot tvingades Yamaha dra tillbaka modellen i slutet av 2008 för att bygga om och anpassa modellen till nya stramare utsläppsbestämmelser.

Ett år senare presenterades nya Yamaha SR400

Den gamla förgasaren ersattes med ett modernt bränsleinsprutningssystem och modellen fortsätter att vara populär hos både äldre och nya generationer.

När den senaste SR400-modellen nylanserades 2013 på den europeiska marknaden hade Yamaha produktion igång för den japanska marknaden där SR400 kom att bli en kultklassiker. Genom att den moderna bränsleinsprutningen klarade utsläppskraven blev den även godkänd för den europeiska marknaden.

Försäljningen i Europa baserades på efterfrågan av dagens kunder. De vill ha en klassisk motorcykel med en speciell stil och karaktär. Många åkare vill även skapa en egen, unik motorcykel. Genom att SR400 har dubbla chassin samt 1-cylindrig motor är det enkelt att anpassa designen med specialdelar.

Bränsleinsprutning bidrar till enkel start och god ekonomi

Ingenjörerna har fortsatt utvecklingen av SR400-modellen utan att tumma på den ursprungliga karaktären. Bland annat har bränsleekonomin förbättrats, vilket betyder att föraren kan uppnå det optimala intervallet från 12-liters bränsletank. En annan nyhet som kom med uppdateringen var att det nya insprutningssystemet gör att den senaste SR-modellen är lättare att starta än den ursprungliga modellen.

Så känner du igen en äkta Yamaha SR400

Det finns personer som tycker det ser svår ut men kick-starten är en ritual som är en del av igenkännandet och känslan med Yamaha SR400. Sätta motorn i startläget, sparka en gång och det är gjort. Mer behövs inte. Håll sen koll på hur motorn värms upp till 1000 rpm. Ett rent nöje!

Utöver det är motorcykelns karaktär och själ det som är viktigt, inte accelerationssiffror eller lutningsvinkeln. Andra egenskaper som uppskattas av en Yamaha SR-ägare är enkelheten, användarvänligheten och den tidlösa designen. Det är attribut som gör att SR400 fortsatt behåller sin popularitet bland både äldre och yngre motorcykelförare.

  • Tidlös retrostil med beprövad teknik.
  • Perfekt bas för att skapa din egen stil
  • Skapa din egen caféracer, bobber eller scrambler
  • Luftkyld, encylindrig fyrtaktsmotor på 400 cc
  • Bränsleinsprutning med transistortändning
  • Skön motorkaraktär för enkel och rolig körning
  • Dekompressionsventil för lättare start
  • Lätt, slankt och smidigt stålrörschassi
  • Ekerhjul med aluminiumfälgar
  • Konventionell framgaffel och dubbla bakstötdämpare bak
  • Klassisk droppformad bränsletank

Här kan du utforska Yamaha SR400.