Yamaha SR500

Om du som läser det här hade förmånen att köra SR500 på 70-talet kommer du kanske ihåg att varje ny Yamaha SR-modell lanserades med en fanfar. De encylindriga modellerna SR400 och SR500 lanserades 1978 och är än idag två av Yamahas mest populära modeller.

SR 500 lanserades 1978, en modell med klassiskt utseende samt med den redan beprövade motorn och ramen från XT 500-modellen. Utöver det optimerade ingenjörerna allt som behövdes för perfekt landsvägskörning.

Körglädje, enkelhet och låga driftskostnader

Eftersom Yamaha valde enkelhet blev SR500 snabbt en konkurrent till tidsepokens komplicerade motorcyklar, vilket står sig än idag. Motorcykelföraren uppskattar enkelheten, låga driftskostnader samt tillförlitligheten och körglädjen.

SR500 blev motorcykeln som passade perfekt i stadsmiljö, lätt att kliva på och av samt var tillräckligt stabil för köras på öppna vägar.

SR 500 är designad av Atsushi Ishiyama som även var med och arbetade på den allra första Yamaha-modellen. Han har bidragit mycket till att skapa Yamahas rykte inom design. Enligt honom var syftet med SR500 att Yamaha ville skapa en familj och SR500 har en stark länk till den första fyrtaktaren, XS 650.

“Moto of the Year”

Yamaha SR500 utnämndes två gånger till “Moto of the Year” av det tyska motormagasinet Motorrad – en av Europas främsta tidningar för motorcykelentusiaster. SR-modellerna gick ofta i arv från far till son under 80- och 90-talet.

Genom åren har Yamaha sålt många SR-modeller. Efterfrågan höll i sig länge, främst i Tyskland och Japan vilket resulterade i att Yamaha fortsatte producera SR 500 ända fram till 1999.