Yamaha

Bolagets historia började när Genichi Kawakami, vd för Nippon Gakki (som företaget hette då) byggde en motorcykel med hjälp av maskiner som användes för att bygga flygplanspropellrar.

Den första motorcykel producerad av bolaget fick benämningen YA-1, men kallades ”Aka-tombo” under skapelseprocessen vilket betyder röd trollslända. När Yamaha deltog med den första YA-1 i Mount Fuji Ascent Race vann de! En belöning för modet att dra igång verksamheten med ett blygt startkapital och med ett mål om att producera ca 200 motorcyklar i månaden, vågade nu det unga företaget ta sig an utmaningen och ge sig in i matchen.

Kando – rör vid ditt hjärta

En av Yamahas primära visioner är att erbjuda produkter som skapar så kallat ”Kando”. Detta innebär att deras produkter ska vidröra ditt hjärta. Både vid det första mötet och in i framtiden.

Kando är japanska och ett ord som beskriver känslor av djup tillfredställelse som kan uppstå när vi kommer i kontakt med något som känns extra värdefullt.  

1955

Födelseåret för Yamaha Motors. Bolaget kom sent in på marknad där 150 motorcykeltillverkare redan slogs om marknader och sin överlevnad. Det var få som klarade utmaningen och Yamaha Motors är en av dem.

1978

Yamaha SR500 lanserades, modellen med – redan på den tiden – klassiskt utseende som utnyttjade den beprövade motorn och ramen. Grundvalet av XT 500 gjorde den kapabel till att optimera ren landsvägskörning. Under en tid när motorcyklar blev allt mer tekniskt komplicerade och trenden gick mot hög prestanda med flera cylindrar, blev enkelheten med SR500 en stor succé.

SR500 blev en ikonisk motorcykel. Utöver enkelheten uppskattade kunderna även tillförlitligheten och den låga driftskostnaden.

Många SR-modeller har sålts genom åren

På grund av fortsatt efterfrågan, Yamaha höll SR500 i produktion fram till 1999. Dess extrema enkelhet tillät att behålla cykeln och individualisera den själv utan komplicerade verktyg.

1988

Året som har etsat sig fast hos motorcyklister världen över. Då introducerade Yamaha modellen YZF-R1. Motorcykel blev nämligen hyllad som decenniets mest anmärkningsvärda motorcykel, inom supersportsegmentet. R1, ”The One” byggdes med inspiration från bilracingens motor och chassi.

2003

Yamaha Motor Scandinavia AB bildas. Bolaget, ägs av Yamaha Motor Europé och är en sammanslagning av Yamaha Motor i Danmark, Norge och Sverige.

På så sätt kan länderna samordna sina resurser samt ge kunder och återförsäljare bättre och effektivare service.

Om Yamaha i Europa

Bolaget Yamaha Motor Europe (YME) grundades 1968 och har sitt huvudkontor i Amsterdam. YME ansvarar för hela den Europeiska marknaden; motorcyklar och mopeder, utbordare, vattenskotrar, terränghjulingar, snöskotrar, snöslungor, elverk och golfbilar.

I Amsterdam finns även ett centrallager för reservdelar och tillbehör samt Yamaha Motor Racing som samordnar alla Yamaha-aktiviteter inom motorsport.

Utöver motorcyklar producerar Yamaha båtmotorer, vattenskotrar, mopeder, terräng- och fyrhjulingar, samt snöskotrar. Syftet är att ta fram teknologi som gör det möjligt att ha extremt kul både på land och vatten. Läs mer om bolaget